Att resa ofta och billigt

Säga vad man vill om Ryanair, deras personalpolicy, extraavgifter för väskor, incheckning, kortbetalning, avgift för att gå på toa på planet etc.. För många klassas det som "fult" eftersom man tror att resan blir billigare än den i slutet av bokningen blir, men faktum är att trots att de tar extra för allt detta så kostar det ändå hälften så mycket som om man skulle flyga med till exempel SAS.
Eftersom jag ska resa ganska mycket den här hösten så har jag fått många frågor som "skiter du pengar eller?" & "hur rik är du egentligen?". Och nej, nej, nej, jag lever på studiebidrag, extrajobbar ibland i början av skolterminen och denna sommaren hade jag ett sommarjobb. Med andra ord; Jag är en fattig student.

Nästa resa går till Tyskland nu på fredag och denna gång bokade jag ganska sent, mindre än två veckor i förväg, så priset kunde kanske varit ännu lägre, men det blev ändå mindre än 800 spänn tur och retur. Helt sjukt billigt. Jag kanske ska nämna att jag endast reser med handbagage (är faktiskt bara borta över en helg), och med Ryanair får du ta med dig 10 kilo i handbagaget (det vanligaste bland flygbolag brukar vara 8 kilo), så det räcker och blir över! Vill man shoppa när man är borta, och det tänker jag göra, så får man helt enkelt packa väldigt lite, tex det man har på sig + en t-shirt och underkläder och ha på sig en varm kofta och sommarjackan (tar mindre plats i väskan än en vinterjacka om du ändå tänker köpa en sådan utomlands).
Så ja, här kommer lite tips i punktform;
  • Res lätt, handbagage på 10 kilo ingår i Ryanair pris, packa INTE övervikt för då får du betala så mycket straffavgift att du kommer önska att du aldrig åkt. Andra flygbolag tolererar övervikt, men inte Ryanair.
  • Har du ingen incheckad väska slipper du stå vid väskbandet och vänta i en evighet.
  • Vill du köpa mycket av något "flytande" tex parfym osv så bör du nog boka en incheckad väska, är ni två eller fler som åker tillsammans behöver ni dock inte boka varsin, kanske räcker det att ni delar på en incheckad? (Det kommer jag och min pojkvän göra när vi flyger till och från Belgien i Dec/Jan.)
  • Packa inte ner så mycket om du vill shoppa när du är där!
  • Tänk på att Ryanairs flygplatser oftast ligger ca en timme utanför staden som står som destination, så det tillkommer alltid en kostnad för tåg/buss/taxi osv från flygplatsen till centrum. Detta fixar du dock lätt på plats, och det är oftast ändå billigare än en resa med annat flygbolag.
  • Boka gärna hotell via Booking.com. Det finns fler liknande webplatser, bara att googla fram, men denna är min personliga favorit. Man kan hitta många billiga hotell centralt, men även läsa kommentarer från folk som bott där så man inte råkar boka in sig på ett "kackerlacks-ställe".
  • En vanlig lågprisregel brukar vara att boka i god tid, dock har Ryanair ibland specialerbjudanden/rea så prenumerera på deras nyhetsmail!
  • Och till sist; Något som många har missat är att Ryanair har utökat sina destinationer från Göteborg City (flygplatsen jag använder), förut hade de inte så stort utbud, men de senaste månaderna har det tillkommit en hel del! Bryssel, Paris, Rom osv.. Testa!
Skriv gärna en kommentar om du också har något bra billighetstips så lägger jag till det!
xAlex

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0